شرکت دایا زیست کارا
​​​​​​​تولید کننده کیت های
​​​​​​​تشخیص سریع

کیت تشخیص سریع بیماری مالاریا و انواع آن

 

 

به گزارش دایامب بیماری  مالاریا یک بیماری حاد تب دار است که  توسط انگل پلاسمیدیوم ایجاد می شود. این انگل می­تواند از طریق نیش پشه آلوده به انسان منتقل شود. پنج گونه از این انگل می توانند در انسان باعث ایجاد بیماری مالاریا شوند که گونه های Plasmodium falciparum  و Plasmodium vivax تهدید های اساسی برای ابتلا به این بیماری به حساب می آیند.

P. falciparum کشنده ترین انگل مالاریا و شایع ترین انگل در قاره آفریقا محسوب می شود.  افراد مبتلا به مالاریا علائمی مانند آنفولانزا  شامل تب های بالا و لرز نشان می دهند که این علائم تا 10 تا 15 روز پس از نیش پشه آلوده مشاهده می شود. هنگامی که فرد به انگل P. falciparum آلوده شده باشد، در صورت عدم درمان می تواند در عرض 24 ساعت باعث بروز علائم شدید بیماری و حتی مرگ شود.  

در سال 2020 حدود نیمی از جمعیت جهان در معرض خطر ابتلا به این بیماری قرار داشتند. هر ساله در حدود 290 میلیون نفر به مالاریا مبتلا می شوند و حدود 400هزار نفر از آن ها در اثر این بیماری جان خود را از دست می دهند. مناطق آفریقایی سهم بالایی از ابتلا به این بیماری را دارند. طبق گزارش سازمان جهانی بهداشت، در سال 2020  ، 95 درصد ابتلا ها و 96 درصد از مرگ و میر ناشی از این بیماری مربوط به این مناطق بوده است.

 

نحوه تشخیص بیماری مالاریا

روش های مختلفی برای تشخیص مالاریا در افراد مورد استفاده قرار می گیرند که می­توان به مشاهده میکروسکوپی نمونه خون فرد، اسمیر داخل جلدی، روش های سرولوژی، روش های مولکولی (مانند PCR) و استفاده از تستهای­ تشخیص سریع یا رپید تست اشاره کرد.

از آنجایی که عفونت ایجاد شده توسط انگل پلاسمیدیوم علائم بالینی مشابه با سایر پاتوژن های تب­زا ایجاد می کند، استفاده از تست­های تشخیص سریع می­تواند در تشخیص به موقع بیماری بسیار موثر باشد.

تست های تشخیص سریع یا RDT، نوعی از کیت­های تشخیصی هستند که با استفاده از مکانیسم آنتی ژن/ آنتی بادی و ایمونوکروماتوگرافی می توانند ابتلای فرد به مالاریا را تشخیص دهند. اولین کیت­ تشخیص سری مالاریا در اوایل 1990 ارائه شد. در سال 1999 جلسه سازمان جهانی بهداشت برای بررسی استفاده از این کیت ها برگزار شد. با این که روند پذیرش کند بود، اما گزارش­ها نشان داده بود که این کیت­ها می توانند ابزار مفیدی برای سلامت جامعه باشند. آنتی ژن­هایی که عمدتا توسط این روش مورد استفاده قرار می­گیرند، histidine rich protein 2 (HRP2) می باشند و توسط انگل P. falciparum و یا Plasmodium lactate dehydrogenase (pLDH) n در همه گونه های مالاریای انسانی است.

تست­های تشخیص سریع، دقت در تشخیص مناسبی دارند و در مقایسه با روش­های تشخیصی با استفاده از میکروسکوپ که نیاز به هزینه تجهیزات، معرف های ناپایدار و پرسنل ماهر دارند، استفاده آسانی داشته و در مدت زمانی بسیار کوتاه، معمولا کمتر از سی دقیقه، پاسخ تست را فراهم می­‌کنند.

 

نحوه استفاده از کیت تشخیص سریع مالاریا

برای استفاده از این رپید تست ها، تنها کافی است که قطره ای از خون فرد مشکوک به ابتلا بر روی دستگاه قرار داده شود، در صورت مبتلا بودن نوار رنگی مشاهده خواهد شد. این کیت­ها قابلیت تشخیص دو گونه اصلی و کشنده انگل مالاریا را دارا هستند.

 

 

علاوه بر این استفاده از این کیت ها در مناطق روستایی که دسترسی کمتری به تجهیزات پزشکی و آزمایشگاهی دارند می­تواند بسیار مفید باشد و در مدت زمان کوتاه بیماری فرد را تشخیص داده و از مرگ افراد جلوگیری به عمل آورد.

از کیت های تشخیص سریعی که به صورت تجاری مورد استفاده قرار می­گیرند می توان به  Para Sight Paracheck ,Binax ,NOW  و  OptiMAL اشاره کرد. مزایای استفاده از این کیت ها سریع بودن و حساسیت بالای آنها است. خلاصه ای از ویژگی­های این کیت ها در جدول زیر قابل مشاهده است.

 

 

منبع: who.int