شرکت دایا زیست کارا
​​​​​​​تولید کننده کیت های
​​​​​​​تشخیص سریع

تست های بارداری چیست؟ نحوه تشخیص بارداری چگونه است؟

تست های سریع بارداری یا باروری سطح هورمون ها و تعداد اسپرم فرد را کنترل می کنند. این تست‌ها می توانند اطلاعاتی در مورد سلامت باروری در اختیار افراد قرار دهند.

تست های سریع باروری یا تست های باروری در خانه می تواند برای افرادی که تصمیم به بارداری دارند، کمک کننده باشد. برخی از افراد ترجیح می دهند که از کیت های تشخیصی به جای مراجعه به متخصص باروری استفاده کنند و استفاده از این کیت ها را روش راحت‌تر و خصوصی‌تر می پندارند.

این تست ها هم برای زنان و هم برای مردان در دسترس است. با استفاده از تست های باروری می توان بررسی کرد که سطح هورمون یا تعداد، شکل و حرکت اسپرم در محدوده طبیعی قرار دارد یا خیر. با این حال، این تست‌ها جایگزینی برای ملاقات با پزشک نیستند. تفسیر نتایج تست های باروری هم باید با کمک یک متخصص باروری صورت بگیرد. تست های باروری انواع مختلفی دارند و به روش های مختلفی کار می کنند.

 

تست های باروری برای مردان

 

مطالعه ای در سال 2015  در آمریکا نشان داده است که 4.5٪ تا 6.0٪ مردان به ناباروری دچار هستند. عواملی که می توانند بر باروری مردان اثر بگذارد عبارتند از:

  •  مورفولوژی و تحرک اسپرم که به شکل اسپرم و توانایی حرکت بستگی دارد.
  •  سیگار کشیدن، نوشیدن الکل و استفاده از مواد مخدر
  • درمان سرطان، مانند شیمی درمانی و پرتودرمانی
  • اختلالات هورمونی، مانند عملکرد غیر طبیعی غده هیپوفیز و هیپوتالاموس
  • شرایط ژنتیکی مانند سندرم کلاین فلتر و ریزحذف کروموزوم Y
  • طیف وسیعی از بیماری های دیگر، از جمله دیابت نوع 2 و فیبروز کیستیک

به طور کلی در تست های باروری برای مردان تعداد اسپرم بررسی می شود.

 

تست های باروری برای زنان

 

تست های تشخیص باروری در زنان شامل کیت تست تخمک گذاری، کیت تست یائسگی و کیت های تست بارداری است. تست های تخمک گذاری در پیش بینی چرخه باروری به زنان کمک می کند. تست های باروری سطوح هورمون محرک فولیکول (FSH) و هورمون لوتئین کننده (LH) را بررسی می کند. برخی از این تست ها سطح هورمون‌های دیگری مانند استروژن و پروژسترون که بر باروری اثر گذارند را نیز اندازه‌گیری می‌کنند. این هورمون ها نقش مهمی در بلوغ، تخمک گذاری و بارداری دارند.

داشتن سطح بسیار بالا هورمون FSH، می تواند منعکس کننده کاهش عملکرد تخمدان باشد که ممکن است بر باروری فرد اثر بگذارد. این تغییرات هورمونی گاهی ممکن است به دلیل یائسگی رخ دهد.

تست هایی که سطح هورمون LH را بررسی می کنند، می توانند زمان تخمک گذاری را به افراد نشان دهند. هورمون LH به طور قابل توجهی در اواسط چرخه قاعدگی افزایش می یابد. این هورمون در ادرار یافت می شود که با استفاده از کیت تست تخمک گذاری تشخیص داده می شود. داشتن رابطه جنسی قبل و در حین تخمک گذاری احتمال باردار شدن فرد را افزایش می دهد. سطح هورمون LH حدود 24 تا 36 ساعت قبل رهایش تخمک از تخمدان افزایش می یابد.

تست‌های تخمک‌گذاری، که کیت‌های پیش‌بینی کننده تخمک‌گذاری (OPKs) هم نامیده می‌شوند، می‌توانند به فرد کمک کنند تا زمان اوج باروری خود یا "پنجره باروری"را  پیش بینی کند. اگر فردی به طور مرتب از این تست ها استفاده کند و نتیجه هرگز مثبت نباشد، می تواند نشان دهنده عدم وقوع تخمک گذاری باشد.

 

نحوه عملکرد تست های بارداری زنان

 

 عملکرد اکثر تست های باروری زنان به این صورت است که نوار تست در معرض نمونه ادرار قرار می گیرد و نتیجه مورد نظر ظاهر می شود. وجود هورمون مورد بررسی منجر به تشکیل خط رنگی می شود که نشان دهنده نتیجه مثبت است. عدم وجود خط رنگی نشان دهنده نتیجه منفی است. با این حال، برخی مدل های دیگر از این تست ها نیاز به نمونه خون دارند. کیت ها دستورالعمل ها و ابزارهای مورد نیاز برای انجام تست را برای مصرف کننده ارائه می دهند.

 اکثر شرکت های سازنده این کیت ها  ادعا می کنند که تست ها تا 99٪ دقیق هستند. تست های باروری در خانه می تواند افراد را قادر سازد تا مسئولیت تنظیم خانواده خود را بر عهده بگیرند. برای افرادی که به متخصصان مراقبت های بهداشتی دسترسی ندارند این تست ها راه آسان تر و دردسترس تری برای تعیین روزهای احتمالی تخمک گذاری و تعداد اسپرم فراهم می کند.