شرکت دایا زیست کارا
​​​​​​​تولید کننده کیت های
​​​​​​​تشخیص سریع

تست تشخیص سریع پاتوژن های گیاهی

به گزارش دایامب، پاتوژن­های گیاهی که باعث ایجاد بیماری­­های گیاهی می­شوند، می توانند به اکسوسیستم‌­های کشاورزی آسیب رسانده و از این طریق بر زندگی بشر اثر گذار باشند. مطالعاتی که در زمینه پاتولوژی گیاهی در کشاورزی انجام می­شوند، نقش مهمی در پایش و مدیریت بیماری­های گیاهی دارند. پاتوژن­های مختلف از جمله ویروس­، باکتری، قارچ و مخمر می­توانند باعث ایجاد بیماری در گیاهان شوند.

امروزه، تشخيص بيماري­‌های گياهی در گلخانه‌­ها و در مزارع با استفاده از تكنيك­هاي مولكولي و سرولوژيكي پيشرفته مانند تشخيص PCR، توالي نويسي و تست­های تشخیص سريع آنتي ژن انجام می­پذیرد. پیشرفت در علوم گیاهی و دانش عمیق تر از ژنوم پاتوژن ها، روش های تشخیصی را  بهبود بخشیده و امکان تشخیص همزمان چندین پاتوژن را فراهم می­کند.

تست­های تشخیص سریع امکان تشخیص سریع و دقیق بیماری را در محیط­های گلخانه، پرورش گیاه و مزارع فراهم می­کنند. برای انجام این تست­ها، مواد کمی مورد نیاز است و با استفاده از نتایج سریع به دست آمده می­توان تصمیمات مدیریتی به موقع، از جمله انتخاب ماده شیمیایی مناسب برای کنترل بیماری اتخاذ کرد.

 

مزایا تست­های تشخیص سریع پاتوژن­های گیاهی

سرعت بالای تشخیص: گیاهانی که علائم مشکوک به بیماری را نشان می­دهند می­توان در محل با استفاده از کیت های تشخیص سریع آزمایش کرد. نتایج در 5 تا 30 دقیقه در دسترس هستند. اگر نمونه به آزمایشگاه تشخیص گیاه ارسال شود، تحویل نتایج ممکن است دو روز یا بیشتر طول بکشد.

 

 

دقت بالا: نتایج برای نمونه‌­های گیاهی که علائم بیماری را نشان داده اند، بسیار دقیق است. در برخی موارد، کیت می­تواند چندین ارگانیسم­ بیماری‌­زا و همچنین پاتوژن­های نزدیک به آن را شناسایی کند. در صورت غربالگری گیاهان بدون علائم بیماری، بهتر است که قطعات گیاهی به آزمایشگاه تشخیصی گیاه ارسال شود، زیرا آزمایش‌های تشخیص سریع ممکن است پاتوژن را در گیاهان بدون علامت شناسایی نکنند.

سهولت استفاده: انجام این تست­ها نیاز به آموزش تخصصی یا تجربه ندارند. تمام وسایل لازم برای انجام تست، در کیت تست وجود دارد.

ایمنی: مواد موجود در کیت، ایمن و غیر خطرناک هستند. کیت­ های تشخیص سریع را می­توان تا زمانی که نیاز به استفاده از آن­ها شود، در یخچال نگهداری کرد.

انتخاب گسترده: کیت­های تشخیص سریع برای انواع زیادی از پاتوژن­های گیاهی وجود دارد.

ماندگاری خوب: تست ها را می­توان در مقادیر کم (5 تا 10) یا زیاد (25 تا 50) خریداری کرد. این تست­ها اگر به درستی در یخچال نگهداری شود، ماندگاری یک سال یا بیشتر را دارا هستند.

هزینه کم: هزینه هر تست 10 تا 20 دلار است (با حمل و نقل)، بسته به دقت تست و تامین کننده این هزینه می­تواند متفاوت باشد. در مقایسه با روش های آزمایشگاهی، هزینه‌­های حمل و نقل به آزمایشگاه تشخیصی یا زمان صرف شده برای تشخیص عموماً هزینه بیشتری دارد.

 

معایب استفاده از تست­های تشخیص سریع پاتوژن­های گیاهی

*این معایب مربوط به کیت­های تشخیص سریع نمی باشد، بلکه مشکلات احتمالی که می تواند در اثر استفاده از این تست­ها به جای فرستادن نمونه به آزمایشگاه تشخیصی پیش بیاید، ذکر شده است.

تفسیر نتایج: اگر پاسخ یک تست نتیجه مثبت داد، کیت ها توصیه­ برای درمان گیاه را ارائه نمی دهند که در صورت مراجعه به آزمایشگاه های تشخیص گیاهی این امکان وجود دارد.  

نتایج برای پاتوژن خاص هستند: در بیشتر کیت‌­ها، تست‌­ها فقط برای یک پاتوژن مشخص یک نتیجه مثبت یا منفی ارائه می دهند. اگر نتایج منفی باشد، پرورش دهنده ممکن است نیاز به تست بیشتر برای پاتوژن­های دیگر داشته باشد.

تست تشخیص سریع برای همه پاتوژن­ها در دسترس نیست.

 

دستورالعمل استفاده از تست تشخیص سریع پاتوژن گیاهی

  ابتدا بافت گیاهی موردنظر باید انتخاب شود. بافت گیاهی که علائم بیماری را داشته باشد، مناسب تر است (A و B). نمونه‌ها را می توان از چندین گیاه یا قسمت های گیاه برش داد. اگر از ریشه استفاده می شود، ریشه‌­ها باید در آب شسته شده تا خاک پاک شود و روی حوله کاغذی خشک شود.

 

 

 

باز کردن کیسه (در صورت لزوم): کیسه‌­های استخراج پلاستیکی به همراه کیت موجود هستند. برخی از کیت­‌ها شامل کیسه‌­هایی هستند که از قبل با بافر استخراج پر شده اند. این کیسه‌­های پر شده باید با قیچی باز شوند. کیسه باید صاف نگه داشته شود تا بافر از کیسه نشت نکند.

 

 

 

در مرحله بعد نمونه باید در داخل کیسه قرار داده شود. نمونه گیاهی به ابعاد یک مربع یک اینچی برای این کار مناسب است. استفاده از بافت گیاهی بزرگ ممکن است باعث ایجاد خطا در نتیجه تست شود. متناسب با دستورالعمل موجود در کیت، اگر در کیسه بافر وجود نداشت، در این مرحله باید اضافه شود.

 

 

با استفاده از یک شی (مانند خودکار) روی نمونه داخل پلاستیک فشار وارد شود تا بافت گیاه خیس شده و مایعی سبز-قهوه ای کیسه را پر کند.

دستورالعمل های کیت را دنبال کنید و مقدار مناسب بافر را به کیسه اضافه کنید. برخی از شرکت ها کیسه های از پیش پر شده را ارائه می دهند.

نوارها یا کارتریج‌هایی برای پاتوژن‌های خاص همراه با کیت تست موجود است. قبل از انجام تست،  نوارها، کارتریج­‌ها و محلول عصاره به دمای اتاق برسد.

 در روش نواری: محلول عصاره در ظرف تمیزی ریخته شده و  یا نوار به طور مستقیم در کیسه (I و J) قرار داده شود. باید اطمینان شود که نوارها در جهت مناسب قرار داده شده اند.

روش کارتریج: مقدار مشخص شده عصاره را روی نقطه آزمایش (K) باید ریخته شود.

 

 

تفسیر نتایج

بعد از گذشت مدت زمان مشخص، نوار یا کارتریج بررسی شود. در صورتی که تنها یک باند مشاهده شد(باند کنترل)، تست به درستی انجام شده اما نتیجه تست منفی است. اگر دو باند وجود داشته باشد (باند آزمون T و باند کنترل C)، آزمایش به درستی انجام شده و نمونه برای پاتوژن مورد آزمایش مثبت است. اگر هیچ باند وجود نداشته باشد، آزمایش نامعتبر است و کاربر باید عیب‌یابی همراه با کیت تست را مشاهده کند.

 

 

 

منبع: extension.okstate.edu