شرکت دایا زیست کارا
​​​​​​​تولید کننده کیت های
​​​​​​​تشخیص سریع

کیت تشخیص سریع چیست؟

کیت تشخیص سریع

به گزارش دایامب کیت تشخیص سریع یا تست­های سریع که به عنوان تست­های تشخیصی سریع هم شناخته می­شوند، تست­هایی با کاربری آسان هستند که نتایج را در مدت زمان بسیار کوتاه، معمولا کمتر از بیست دقیقه، فراهم می­ کنند.

در کیت تشخیص سریع این تست­ها معمولا بر اساس تکنیک­های مبتنی بر روش‌های آگلوتیناسیون، ایمونوکروماتوگرافی، ایمونودات و ایمونوفیلتراسیون طراحی می­شوند.

برخلاف تست­‌های رایج استاندارد آزمایشگاهی، که برای بدست آمدن نتایج نیاز به مراجعه حضوری به آزمایشگاه وجود دارد، تست­های تشخیص سریع امکان انجام تست و بدست آمدن نتایج در محل انجام مراقبت از فرد را دارا می‌­باشند. این محل می­تواند محل کار، کلینیک و یا حتی منزل فرد باشد.

نحوه استفاده از کیت های تشخیص سریع

استفاده از تست­های تشخیص سریع معمولا شامل مراحل زیر است:

در ابتدا فرد نیاز به نمونه‌ای از یکی از مایعات بدن مانند خون، ادرار، بزاق یا ترشحات بینی دارد.

نمونه با ماده خاص موجود در کیت ترکیب می­‌شود. در صورتی که بیماری و یا عامل مورد بررسی در تست، در نمونه وجود داشته باشد، ماده با نمونه وارد واکنش شیمیایی شده و نتیجه آن بر روی نوار تست نمایان خواهد شد. نوار تست، یک نوار پلاستیکی است که با ماده شیمیایی خاصی پوشانده شده است. اگر پاسخ تست مثبت باشد، تغییر رنگ در نوار مشاهده خواهد شد.

اکثر تست­های تشخیص سریع بسیار دقیق هستند، اما نتایج دست آمده از آن­ها همیشه به اندازه تست­‌های استاندارد آزمایشگاهی دقیق نیست.

تست‌­های تشخیص سریع مختلفی برای سنجش موارد مختلف مانند تشخیص بیماری­های عفونی، سلامت مواد غذایی، نشانگرهای توموری، باروری، پاتوژن­های گیاهی و ... مورد استفاده قرار می­گیرند.  از جمله کیت­های پر مصرف در زمینه تشخیص بیماری­های عفونی می­توان به کیت­های تشخیص آنفولانزا، گلودرد استرپتوکوکی، مالاریا، ایدز و کووید 19 اشاره کرد.

شرکت دایامب نیز با تکیه بر توانمندی متخصصان خود توانسته است انواع کیت های تشخیص سریع مانند کیت تشخیص سریع آنتی بیوتیک در شیر، کیت تشخیص ویتامین دی، کیت تشخیص سریع کرونا، کیت تشخیص مارکرهای سرطانی و کیت های تشخیص سریع در حیطه صنایع غذایی و دامپزشکی را تولید کند. 

مزایا و معایب تست­های تشخیص سریع

از مزایای این تست­ها می­توان به نتایج سریع، استفاده آسان و عدم نیاز به تجهیزات ویژه برای انجام تست اشاره کرد. با استفاده از تست‌­های تشخیص سریع می­توان به سرعت به نتایج حاصل از تست دست پیدا کرد که در نتیجه به درمان سریع تر و عدم گسترش بیماری کمک می‌­کند.

همانگونه که در زمان شیوع کرونا تست‌های تشخیص سریع کووید19 کمک بسزایی در تشخیص سریع و جلوگیری از انتشار هرچه بیشتر بیماری کرد. انجام این تست‌­ها به فرد متخصص و یا آموزش دیده نیاز ندارد و توسط هر شخص می­تواند مورد استفاده قرار بگیرد. برای انجام این تست­ها به تجهیزات آزمایشگاهی ویژه و تخصصی هم نیازی نیست. بنابراین این تست­ها می­توانند در مناطقی که به آزمایشگاه­‌های تخصصی دسترسی ندارند، کمک کننده باشند.  

از معایب این تست­ها نیز می­توان به حساسیت کمتر نسبت به تست­‌های آزمایشگاهی و بعضا ایجاد پاسخ منفی کاذب اشاره کرد.